Geef scholieren voldoende ‘vlieguren’ in exacte vakken
Nederland kan het zich niet veroorloven om door een gebrek aan goed opgeleide studenten te falen in het realiseren van urgente transities zoals de landbouw- en energietransitie.
Op woensdag 16 oktober debatteert de Tweede Kamer over een curriculumherziening in het voortgezet onderwijs waarbij het aantal uren voor de bèta-vakken natuurkunde, scheikunde en biologie dreigt te worden teruggebracht om ruimte te maken voor onderwijs in burgerschap en digitale geletterdheid. Alle 31 decanen van de bèta- en technische faculteiten van de Nederlandse universiteiten roepen het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op hiervan vanaf te zien.
NAE ondersteunt dit urgente geluid.
Voor de grote systemische veranderingen in de wereld en het versterken van het verdienvermogen van Nederland zijn op alle onderwijsniveaus mensen nodig met technologische kennis en vaardigheden. Het krimpen van het aantal uren les in bètavakken in het voortgezet onderwijs betekent een risico voor de Nederlandse welvaart. Nederland kan het zich niet veroorloven om door een gebrek aan goed opgeleide studenten te falen in het realiseren van urgente transities zoals de landbouw- en energietransitie. Op techniek gebaseerde innovaties zijn cruciaal en daarmee het onderwijs in technische vakken.
Lees hier de open brief van de 4TU.Federation aan het kabinet.
Photo by Kenny Eliason on Unsplash